Stortingsflertall mot CO2-avgift på fiskefartøy – vil ha lik behandling som nabolandene

Publisert 21. oktober, 2025

Mens regjeringen foreslår nye CO2-avgifter for fiskeflåten, har et flertall i Stortinget signalisert at norske fiskefartøy skal behandles likt med våre naboland.

Regjeringens forslag til statsbudsjett for 2026 innebærer betydelige CO2-avgiftsøkninger for norske fiskefartøy. Men et flertall i Stortinget har tatt til orde for at norsk fiskeflåte ikke skal pålegges avgifter som konkurrentene våre ikke har.

Stortingsflertall for like konkurransevilkår

Opposisjonen har sammen med deler av regjeringspartiene gitt uttrykk for at norske fiskefartøy ikke skal betale CO2-avgift når dette ikke praktiseres i våre naboland. Dette handler om å sikre like konkurransevilkår for en næring som konkurrerer på internasjonale markeder.

– Det er bred politisk forståelse for at norsk fiskeri ikke skal konkurreres ut av avgifter som våre naboland ikke har, sier Gaute Vorren, daglig leder i MHService.

Svak kompensasjon sammenlignet med industrien

Regjeringen har økt kompensasjonsordningen for fiskeflåten fra 500 til 640 millioner kroner. Til sammenligning får norsk industri hele 7 milliarder kroner i CO2-kompensasjon – mer enn 10 ganger så mye.

Kompensasjonsordningen dekker heller ikke de reelle merkostnadene fiskeflåten påføres, og skaper betydelig administrativt merarbeid for rederne. Samtidig må næringen konkurrere mot land som ikke har tilsvarende avgiftsbelastning i det hele tatt.

Norge risikerer å stå alene

Ingen av våre viktigste konkurrentland i fiskerinæringen har innført tilsvarende CO2-avgift på fiskefartøy:

  • Island: Ingen CO2-avgift på fiskefartøy
  • Danmark: Ingen CO2-avgift på fiskefartøy
  • Storbritannia: Ingen CO2-avgift på fiskefartøy
  • Færøyene: Ingen CO2-avgift på fiskefartøy

Dersom Norge innfører avgiften alene, vil norske fiskefartøy få vesentlig høyere driftskostnader enn konkurrentene, uten at det fører til reduserte globale utslipp – aktiviteten flyttes kun til andre land.

Teknologien er fortsatt ikke tilgjengelig

En sentral grunn til at våre naboland ikke har innført avgiften, er at det ikke finnes kommersielt tilgjengelige alternativer til fossilt drivstoff for fiskefartøy. Avgiften vil derfor i praksis fungere som en ren kostnadspålegging uten miljøeffekt.

Hva skjer nå?

Statsbudsjettet skal behandles i Stortinget i løpet av høsten. Med det signaliserte flertallet mot CO2-avgift på fiskefartøy, forventes det at regjeringens forslag vil bli endret i budsjettforhandlingene.

– Vi er glade for den brede politiske forståelsen i Stortinget. Norsk fiskeri må ha samme rammevilkår som konkurrentene våre, samtidig som vi arbeider aktivt for grønn omstilling når teknologien blir tilgjengelig, avslutter Gaute Vorren i MHService.