HVO for veitransport

Publisert 21. mars, 2025

MHService (MH24) har montert første pumpe for HVO100 i Stryn. 

Pumpen som er installert er ennå ikke koblet til tank/system, men skal være ferdig tidlig i mai.

Neste stasjon som skal få HVO100 som produkt er Almenningsfjellet (ferdig før 17. mai)


🔄 Hva er HVO100?

HVO100 (Hydrotreated Vegetable Oil 100%) er et biodrivstoff laget av fornybare råvarer som vegetabilske oljer og animalsk fett. Det er en syntetisk diesel, produsert gjennom en prosess kalt hydrogenbehandling (hydrotreating).

HVO100 er:

  • Kjemisk lik fossil diesel, men uten svovel og aromater
  • Kan brukes i vanlige dieselmotorer uten modifikasjoner (avhengig av bilmodell og godkjenning)
  • 100 % fornybar (dersom råvarene er bærekraftige)

⚖️ Sammenligning: HVO100 vs. Fossil Diesel

Egenskap HVO100 Fossil Diesel
Råstoff Vegetabilske oljer, avfall Råolje (fossilt)
CO₂-utslipp (livsløp) Opptil 90 % lavere 2,65–2,68 kg CO₂/liter
Svovelinnhold Nær 0 Varierer, men høyere
Partikkelutslipp Lavere Høyere
Ytelse Lik eller bedre (høy cetan) Standard
Pris og tilgjengelighet Dyrere, mindre tilgjengelig Rimeligere, utbredt

⚠️ Viktig: CO₂-reduksjonen gjelder «well-to-wheel» (hele livssyklusen), og kan variere avhengig av hvilke råvarer som er brukt (f.eks. brukt frityrolje vs. palmeolje).


🌱 Fordeler med HVO100

  • Sterk reduksjon i klimagassutslipp (opptil 90 % lavere CO₂-utslipp)
  • Reduserte lokale utslipp (NOx, partikler, HC)
  • Forbedret motorytelse (pga. høyere cetantall)
  • Kan blandes med fossil diesel eller brukes 100 % (derav navnet HVO100)

🚫 Utfordringer

  • Høyere pris enn vanlig diesel
  • Ikke alle biler er godkjent for HVO100 – garantier og produsentens anbefaling må sjekkes
  • Tilgang varierer, spesielt utenfor byene
  • Miljøeffekten avhenger av råvarene – bærekraftige kilder gir stor gevinst, mens bruk av palmeolje kan være kontroversielt

📌 Konklusjon

Å bruke HVO100 i stedet for vanlig diesel er et effektivt klimatiltak, særlig i tungtransport, busser og maskinpark hvor elektrifisering er vanskelig. Det gir betydelig redusert CO₂-utslipp uten tekniske inngrep, men krever bevissthet rundt bærekraft og pris.