Regjeringens avgift kan være i strid med EØS-avtalen – MHService ber om ESA-avklaring
Regjeringen har innført CO₂-avgift for norske fiskefartøy som opererer i utenriksfart. Det vekker sterk bekymring i næringen – ikke bare på grunn av den økonomiske belastningen, men fordi avgiften ser ut til å bryte med etablerte internasjonale prinsipper og EØS-retten.
– Dette er en politisk beslutning som går på tvers av internasjonalt regelverk. Det er uklart hvordan regjeringen mener dette skal være forenlig med EØS-avtalen, sier Gaute Vorren, daglig leder i MHService.
Regjeringen har tidligere foreslått en CO₂-avgift på skip i utenriksfart (1,33 kr/liter), men dette forslaget er foreløpig satt på vent fordi ESA – EFTAs overvåkingsorgan – ikke har godkjent ordningen. Dette viser at det er betydelige rettslige begrensninger for hva Norge kan innføre av nasjonale avgifter på internasjonal transport.
– Når regjeringen nå går rundt dette ved å rette avgiften mot én spesifikk fartøygruppe, reiser det prinsipielle spørsmål. Hvis ESA ikke har godkjent en generell avgift for utenriksfart, hvordan kan det da være lov å gjennomføre en avgift for akkurat denne gruppen? spør Vorren.
Han mener det setter hele ordningen i et rettslig grenseland.
Regjeringen har signalisert at avgiften kan kompenseres gjennom en refusjonsordning, men det er per i dag ikke gitt noen garanti, forskrift eller praktisk løsning for hvordan dette skal fungere. Det mener MHService skaper stor uforutsigbarhet.
– Du kan ikke pålegge en avgift og samtidig si at den kanskje skal kompenseres senere. Det skaper økonomisk og rettslig usikkerhet for fartøyene som rammes, sier Vorren.
Ifølge internasjonal transportrett skal fartøy i utenriksfart ikke betale nasjonale avgifter, nettopp for å unngå konkurransevridning og sikre rettferdige rammebetingelser globalt. Dette gjelder både luftfart, cruisetrafikk, frakt – og fiskefartøy.
– Regjeringen bryter med dette prinsippet når de velger å særbehandle én fartøygruppe. Det er dypt problematisk, både rettslig og politisk, sier Vorren.
Han peker på at den havgående fiskeflåten har vært tidlig ute med energieffektivisering og dokumentert miljøkontroll, og at man risikerer å svekke både konkurransekraft og tillit dersom avgiftspolitikken ikke er rettferdig og forankret i regelverket.
MHService ber nå regjeringen tydeliggjøre hvordan avgiften er vurdert opp mot EØS-retten, og etterlyser en konkret ESA-avklaring i saken.
– Før man iverksetter slike tiltak, bør man ha juridisk dekning og internasjonal avklaring. ESA har allerede satt foten ned for én versjon av denne avgiften – og vi ser ingen grunn til at denne løsningen er mindre problematisk, avslutter Vorren.