Ny generasjon smøremidler – men hvorfor endrer Castrol en vinneroppskrift?
– Det handler ikke bare om å bytte olje, det handler om å ta ned risiko, sier Stephen Thorpe, Global Marine and Energy Product Manager i Castrol. Han vet at når store aktører som Castrol introduserer nye produkter, er det ikke uten uro hos kundene. Men likevel: Etter år med stabile leveranser og velkjente produkter, lanseres nå en ny generasjon smøremidler. Og den største endringen – og usikkerheten – gjelder Castrol MHP, selskapets motorolje for moderne firetaktsmotorer.
Et nødvendig skifte – men trygghet står i sentrum
– Vi vet at kundene våre ønsker ytelse, men de tåler ikke driftsstans. Derfor måtte vi dokumentere kompatibilitet til minste detalj, sier Thorpe.
Det nye MHP-programmet, med MHP 1-30 og MHP 1-40, skal erstatte de velkjente MHP 153 og MHP 154. Ifølge laboratorierapporten fra Pangbourne Technology Centre er de nye og gamle oljene fullt kompatible i alle blandingsforhold, testet over 12 uker under varierende temperaturer – fra kjøleskap til ovn.
– Dette er ikke bare et bytte av etikett. Vi har forbedret oksidasjonsstabilitet, økt termisk motstand og sikret høy ytelse i krevende driftsmiljøer, forklarer han.
Wärtsilä og MaK har allerede gitt sine godkjenninger etter feltforsøk. Godkjenning fra MAN ES ventes snart.
Cyltech – stille innovasjon for to-taktsgigantene
Parallelt med lanseringen av MHP-rangen, har Castrol også rullet ut sin fornyede Cyltech-serie for langsomtgående totaktsmotorer – et produkt mange redere knapt har byttet siden 90-tallet.
– Cyltech er ryggraden i mange av våre kunders driftsløsninger. Derfor valgte vi å bevare kjernen – men forbedre formuleringen for moderne krav, sier Thorpe.
Cyltech 70f, 100f og 140f erstatter gradvis forgjengerne, og leverer forbedret beskyttelse mot korrosivt slitasje, spesielt i motorer som opererer med scrubbere og høy-svovel drivstoff.
Produktene er fullt blandbare med tidligere generasjon og er godkjent av både MAN ES og WinGD, med de nyeste formuleringene som tilfredsstiller MAN ES Category II standarder – et kvalitetsstempel i bransjen.
– Når man vet at Cyltech smører motorene på over 8000 fartøy, skjønner man hvor viktig det er at alt fungerer sømløst under overgangen, sier han.
CDX 30r – en stille, men strategisk lansering
Samtidig med de større lanseringene, har Castrol også introdusert CDX 30r, en ny systemolje for lavhastighets krysshode-motorer. Produktet fremheves for sin renseteknologi og korrosjonsbeskyttelse, og er også egnet for bruk i akselrør, noe som gir muligheter for rasjonalisering av smøreoljer om bord.
– Vi ser at kunder ønsker færre oljetyper og enklere drift. CDX 30r er vårt svar på det ønsket, sier Thorpe.
En global utrulling – men tilpasset lokalt
De nye produktene lanseres trinnvis. Mens MHP-serien starter i utvalgte regioner fra juni 2025, skal Cyltech-serien innføres gjennom hele året – med Cyltech 140f som siste steg mot slutten av året. Enkelte markeder, som Singapore og Tyskland, er allerede i gang.
– Vi har valgt en stegvis utrulling for å sikre at teknisk støtte og logistikk fungerer optimalt i hvert enkelt marked, forklarer Thorpe.
Fra teknisk kompatibilitet til tillit
I Castrols verden handler innovasjon ikke bare om kjemiske formler, men om tillit i møte med risiko. Det er kanskje derfor lanseringsbrevene er fulle av formuleringer som «fullt kompatibel», «ingen visuelle endringer» og «følg OEM-retningslinjer».
– Vi vet at maskinrommet ikke er stedet for eksperimentering. Derfor skal det nye kjennes som det gamle – bare bedre, avslutter Thorpe.